SÖZCÜ PLUS GİRİŞ

Sneijder’i çaldılar

26 Temmuz 2013

Filmi yaklaşık 1 yıl öncesine saralım… Şampiyonlar Ligi'nde tek Türk takımı olarak mücadele eden Trabzonspor, 1 galibiyet, 4 beraberlikle gruptan çıkamamış ama sezon sonunda yayın ve reklam gelirlerinin toplandığı Market-Pool olarak adlandırılan havuzdan tam 12 milyon 448 bin Euro almıştı. 1 yıl daha geriye gidelim… Yine tek Türk takımı olarak Şampiyonlar Ligi'nde yer alan ve grubunda “1” puanla sonuncu olan Bursaspor da, Market-Pool'dan Trabzon'un aldığı rakamı, yani 12 milyon 448 bin Euro'yu almıştı. Yeniden günümüze gelelim… Galatasaray da 2012-2013 sezonunda Şampiyonlar Ligi'ne katılma hakkını kazanan tek Türk takımı oldu. Gruptan 2'nci çıktı, Schalke'yi eleyip çeyrek finale yükseldi… Tüm Türkiye'yi ekran karşısına adeta çivileyen müthiş bir maç sonucunda Real Madrid'e elenerek, Avrupa yolculuğunu noktaladı. En kötü ihtimalle son 2 yılda Bursa ve Trabzon'un aldığı rakamı alması gerekiyordu. Hatta, Market-Pool bir önceki yıla göre yüzde 20 büyüdüğünden elde edeceği gelirin 15 milyon Euro'ya ulaşacağı tahmin ediliyordu. 3'ün 1'ini verdiler Önceki gün rakam açıklandı: Sadece 5 milyon 282 bin Euro… Kayıp para 10 milyon Euro… Bu miktar Sneijder'in bonservis bedelinden bile fazla… Daha açık anlatmak gerekirse, UEFA bir şekilde Galatasaray'ın elinden Sneijder'i kapıp götürdü. Bu operasyonda yalnız da değil üstelik… 2012-2013 sezonundan başlayarak Avrupa Kupaları'nın yayın haklarını 3 sezonluğuna alan Star TV ve D-Smart konsorsiyumu da UEFA'nın suç ortağı. Sonuçta, Market-Pool'da biriken total rakam, yayıncı kuruluşun ödediği bedel ile maç öncesi, arası ve sonrasında UEFA'ya ayırmak zorunda olduğu reklam sürelerinden elde edilen paradan oluşuyor. Uğur Karakullukçu'nun futbolburada.com adresinde yayınlanan araştırmasına göre, bir önceki ihalede Türkiye'nin UEFA Market-Pool içindeki payı yüzde 4'e yakınken, son ihalenin ardından yüzde 1.5 sınırına kadar geriledi. Cevapsız kalan sorular Türkiye, büyük bir ekonomik kriz yaşamadı, reklam sektörü küçülmedi; iyi de ne oldu, gelir nasıl bu kadar düştü? Bazı maçların D-Smart'tan şifreli yayınlanmasının gelir kaybında rolü var mı? Şike sürecinin Türkiye'deki futbolun değerini düşürdüğü söylenebilir mi? Şampiyonlar Ligi ve Avrupa Ligi gelir hedeflerini, geçen yılki rakamları baz alarak 2013 yılı planlarına koyan kulüplerin bu keskin düşüşten haberinin olmaması mümkün mü? Galatasaray gruplardan çıkıp yoluna devam ettiği için daha çok reklam alan, daha çok abone kazanan yayıncı kazancına kazanç katarken, sportif başarıyı elde eden nasıl kaybedebilir? UEFA ve yayıncı kuruluş bu konuda mantıklı bir açıklama yapmak zorunda. Üstelik sadece Galatasaray da değil mağdur olan… UEFA Avrupa Ligi'nde yarı final oynayan, tur üstüne tur atladığı için yayıncı kuruluşa bir servet kazandıran Fenerbahçe de, beklenenden yaklaşık 4 milyon Euro daha az gelir elde etti. TFF de bu konunun takipçisi olmalı sonuna kadar. Her konuda ters düştüğü Galatasaray için olmasa bile, göreceli olarak hep daha iyi ilişkiler içinde olduğu Fenerbahçe için yapmalı bunu. Belki bu sayede kurulduğu günden bu yana ilk kez hem İsa'ya hem Musa'ya yaranabilir.

Buraya diğer yazı alanı ajax ile gelecek